Mina Spotify-listor, del 1: De stora listorna

Alla har dem. Förutom de där Spotify-listorna som fokuserar på enskilda artister, eller täcker speciella genrer, eller har andra – mer knasiga – upplägg, så har man förstås de där listorna med sina absoluta favoritlåtar, det bästa av det bästa, oavsett kategori. Så vill du bara ha det allra finaste och det allra skönaste, så täcker dagens avsnitt just detta, i sex hårdslående spellistor!

The 1500 Best Songs Ever

Ja, titeln säger det mesta. De 1500 bästa låtarna på alla språk utom svenska. Den här listan kommer jag naturligtvis aldrig att kunna avsluta och känna mig helt nöjd med, för det kommer ständigt nya låtar, och jag upptäcker alltid äldre låtar förstås.

De 1250 bästa svenska låtarna någonsin

Systerlistan med de allra bästa låtarna på svenska språket. Framtiden är alltid i rörelse, påpekade Yoda, och det gäller också för den här spellistan. Men de flesta låtarna som är odödliga mästerverk ligger där de ligger förstås.

The 250 Best Heavy Metal Songs

Till skillnad från de båda listorna ovan är min kunskap och erfarenhet av hårdrock och annan hård rock väldigt ojämn. Vissa områden har jag väldigt stor kunskap inom, och andra områden ingen alls. Så ta den här listan med en nya salt, och inse att det bygger på ett ännu mer personligt urval än de båda listorna ovan. Men alla låtarna på listan är naturligtvis alldeles fantastiska, och tipsa mig gärna om låtar/artister som jag missat förstås!

Bättre än originalet!

Jag är väldigt fascinerad av covers som är ännu bättre än originalet. Det här är en av mina mest inspirerande listor, med covers, livelåtar, remixer och nyinspelningar som är bättre än originalet! Tipsa gärna om låtar som platsar här också!

One Playlist To Rule Them All

Ja, om du tycker att de 1500 bästa låtarna är lite mycket att ta sig till på en gång, så vad sägs om 150 av de allra bästa? 150 låtar av 150 artister, kan lyssnas igenom under en helg, bättre än så här blir det inte!

Two Playlists To Rule Them All

Fast ibland vill man ha lite mer förstås, så vad sägs om ytterligare 250 låtarna av 250 av de bästa artisterna?Det bästa av det bästa, del II, helt enkelt!

I nästa del av den serien blir det ännu mera svenskt, och bara svenskt, i del 2: De svenska listorna!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Kajsa Blom
    Feb 16, 2024 @ 09:05:01

    Wow! Så kul att Albumpojken är igång på bloggen med bra listor??

    Jag sitter på Bromma flygplats och väntar på planet mot Östersund.

    Din syster

    Skickat från Outlook för iOShttps://aka.ms/o0ukef ________________________________

    Svara

Lämna en kommentar