Mina Spotify-listor, del 2: De svenska listorna

Sverige är kanske inte världsbäst på musik, men vi är tredje-fjärde bäst i alla fall. Här bjuder jag på åtta listor med det bästa av det bästa från vårt avlånga – och väldigt svängiga, väldigt välljudande – land!

Schweden Schweden (Den svenska populärmusikens historia)

Om du tyckte att min lista från den förra delen av den här artikelserien, med de 1250 bästa låtarna på svenska, var lite väl mustigt att ta sig in, så kommer här en mer komprimerad version: den svenska populärmusikens historia från 1960 till 2017, i 150 magiska stycken av svensk pop och rock.

Upplägget är enkelt: 150 låtar, bara en låt per artist, bara på svenska, det bästa, det viktigaste och det mest representativa, i en tämligen kronologisk ordning. (Jag har inte suttit på Wikipedia och kollat exakt alla släppdatum, men tagit mig friheten att flytta ihop vissa låtar i samma genre från samma epok, så att lyssningen blir lite mer angenäm.) Genom åren är det här den Spotify-lista jag jobbat mest med, och den lista som jag är mest stolt över i efterhand. För 2017, med Peter Moréns makalösa version av Nu har jag fått den jag vill ha, valde jag att avsluta listan, då jag inte ville att den skulle svälla och bli för otymplig.

Så nu får den existera som ett monument för en svunnen tid, som likväl är ständigt närvarande. För alla er som inte har så bra koll på den svenska populärmusikens historia är det här den bästa introduktion ni kan få.

Schweden Schweden English Edition

Fast den svenska populärmusikhistorien är förstås inte bara svenskar (och holländare) som sjunger på svenska, men även svenskar som sjunger på engelska. Här har jag samlat några av de bästa och mest representativa låtarna. Även på den här listan är det en låt per artist som gäller, fast det finns ingen kronologisk ordning här. När det gäller svenska artister som sjunger på engelska finns det trots allt inte samma ”story” som det finns när det gäller svenska artister som sjunger på svenska.

Skönaste svenska riffen

Här hade jag tänkt skapa en behändig lista med 15-20 låtar, bestående av Staten Och Kapitalet, Hog Farm och de andra främsta rocklåtarna på svenska språket. Det drog dock iväg lite, som det så gärna gör, och slutade med 499 av ”De röjigaste, svänigaste låtarna på svenska.” Inte en ballad så långt ögat når, utan bara ”Bra driv, helt enkelt.”

Swedish Rockers

Fast svenska artister rockar förstås också hårt på engelska. Så här blir det 246 ”internationella rockklassiker” också. För man måste ju slå i England och USA också!

Svenska Tjejer

En dag upptäckte jag att många av mina vänner enbart lyssnade på manliga artister. För att… Nej, det fanns nog aldrig någon förklaring? Så jag satte ihop den här listan för att visa en och annan ”mansgris” att det fanns massor av svenska tjejer att lyssna på också. Idag – med den utveckling som skett sedan dess – är väl en sådan här lista arkaisk. Varför ska det bara vara tjejer i en lista, liksom? Men där och då var den högst behövlig.

Deppiga svenska tjejer

Det finns inget som svenska tjejer – och inga tjejer är så underbart deppiga som svenska tjejer! Här har jag samlat de bästa! (Och den här listan är definitivt inte arkaisk, för deppiga svenska tjejer går aldrig out of fashion.)

Guds Svenska Popmusik

Från Freda’ på 80-talet går det en ström av kristen pop/rock på svenska – som fortsätter med artister som Tomas Andersson Wij, [ingenting] och Jonathan Johansson – där inte bara det kristna sammanhanget men U2’s drömlika och något kliniska ljudbild överlever genom decennierna.

Jag hade tänkt skildra denna rörelse, och möjligen få med lite Kent och annan svensk ”post-punk” när den halkar in på samma område, men snart började all form av pop och rock på svenska relaterad till Gud, himlen och kristna drömmar smyga sig in på listan.

Här finns det säkert massor av låtar som jag har missat – ibland måste jag få kristen symbolik utpekad för mig för att jag ska fatta den – men livet är ett ständigt pågående projekt trots allt!

Svenska Kultlåtar

Ett ”kultband” är vanligtvis ett band med väldigt få, men väldigt engagerade, fans. En ”kultlåt” är någonting helt annat: vanligtvis en låt med väldigt många lyssnare, även om det inte är något man kanske erkänner att man gillar eller sjunga med i utan ett par öl i kroppen.

”Men är det efterfest, då sjuder han av sång” som Uggla sjunger. Men är det fest då dansar man med, likt en Håkan Hellström i högform, för som Uggla också sjunger ”Jag dansar aldrig nykter” förstås

Humorlåtar och ofrivillig humor i 179 låtar – för förfesten, efterfesten och livet där emellan.

Och tipsa mig om låtar har missat förstås! (För det har jag ju.)

Lämna en kommentar